fredag, mars 02, 2007

And today's forecast is...

I går hadde jeg en liten diskusjon om global oppvarming med en fyr jeg kjenner. Han mente at all snøen og det kalde været vi har hatt de siste ukene må bety at vitenskapen tar feil og global oppvarming ikke finnes.
Så jeg måtte, igjen, forklare at global oppvarming betyr ikke alltid lokal oppvarming, og at når hele kloden varmes opp blir det mer kaos og det fører til mer ekstremt vær. Global oppvarming betyr ikke at vi får varmt og pent vær oftere, men tvert imot mer møkkavær.
Så fyren så litt trist ut og sa at da kan det være det samme med hele skiten, og hvis det er sånn det er skal han selge veltepetteren og kjøpe sykkel. Stakkaren hadde trodd Iowa skulle forvandles til et tropisk paradis.

Min teori om global oppvarming er at jorden har fått en kraftig influensa fra et tobeint virus og prøver å svette det ut.
Og iblant håper jeg den lykkes.

8 Comments:

At mars 04, 2007 1:06 p.m., Blogger Marianne said...

er dette typisk for amerikanere? å tro at usa skal bli et tropisk paradis mener jeg... det ville forklare hvorfor usa driter i å kutte utslippene sine..

 
At mars 04, 2007 5:14 p.m., Blogger Marina said...

Nei, det typiske er nok å være totalt uvitende, eller å påstå at det hele bare er oppspinn. Det er jo det politikerne og sjefene for de store bilprodusentene sier. Og de kan jo ikke muligens ha en agenda, vel?
Men jeg tror forvirringen om hva global oppvarming virkelig er, er et stort problem verden rundt. De fleste tror det ganske enkelt skal bli varmere, og ingen andre forandringer. Og for folk på steder som Iowa eller Norge høres jo ikke det så ille ut?

 
At mars 05, 2007 11:48 a.m., Blogger Marianne said...

nei, i det store og det hele driter nordmenn i global oppvarming. trist.

 
At mars 05, 2007 12:14 p.m., Blogger Marina said...

Og det er de ikke alene om.
Det er jo ikke bare global oppvarming, men også forurensing som forgifter hele kloden. Spørsmålet er vel hva som tar knekken på oss først.

 
At mars 05, 2007 4:22 p.m., Anonymous Anonym said...

Nå har jo FrP her hjemme endelig funnet noen TROVERDIGE forskere som kan fortelle oss sannheten om dette med global oppvarming og generelt værkaos og sånt, lizzom.. (Dette har vi ventet på så lenge..)

Og hvorfor skulle man ikke tro fullt og fast på "forskning" sponset av feks ExxonMobile? Jeg mener; hvem kan være mer upartiske og uhildede? I alle fall ikke FNs klimapanel..pføy og fy!

Men jeg er litt uenig med Marianne; tror ikke nordmenn flest er fullt så likegyldige som hun sier her. Det er sådd noen små frø de siste årene, og når man begynner å føle problemene på kroppen, så tror jeg de frøene vil spire. Det store spørsmålet er jo om det da vil være for sent..

I det store og hele deler jeg "virusteorien" din, men jeg forsøker så godt jeg kan å beholde optimismen og troen på at det kan skje en oppvåkning. Dette er vel det beste eksempelet på "føre var prinsippet" som verden hittil har sett. Men det kan sette både materialisme og teknologi på harde prøver i årene fremover. Kanskje er det den medisinen vi trenger?

 
At mars 05, 2007 7:50 p.m., Blogger Marina said...

Ja, et frø er nok sådd, men vil det spire? Jeg tror det må en god del varme til.
Og kommer folk til å være villig til å forandre livsstilen sin hvis det trengs? Det er jo lett å være for miljøet så lenge det ikke krever noe av oss. Som for eksempel la bilen stå en gang iblant, ta tog istedet for fly, og ikke kjøp flere sko!

 
At mars 06, 2007 3:58 p.m., Anonymous Anonym said...

Sko har jeg ikke så store problemer med...bilen derimot, vil nok kreve en kraftig porsjon "avvenning". Det er jo utrolig mange som bruker bilen til nærbutikken, selv om det kun tar 5-10 min å gå for eksempel...og så kjører de til overmål på treningsstudio etterpå for å gå på tredemølle..

Forøvrig virker det som om FoU når det gjelder alternative energikilder for drift av personbiler har stått stille de siste 20 årene, og det får meg til å bli litt mistenksom.

Hybridbiler (el. + bensin/diesel), biler med hydrogendrift og diverse alkoholer, rapsoljer osv var jo alle bortimot ferdig utviklet på 80-tallet. Hvor har det blitt av den store innovasjonen på dette området? Hvor er de store gjennombruddene i ny batteriteknologi feks?

Dessuten blir jeg småsprø av annonser for "Billige weekendturer med innlagt shopping i Bejing", som noen av reisebyråene opererer med. *Grøss*

 
At mars 06, 2007 9:50 p.m., Blogger Marina said...

Jeg gikk nettopp til nærbutikken, som er av den økologiske, fair trade, miljøvennlige sorten, men jeg fikk likevel høre at jeg er gal som er ute og går i dette været. Det er omtrent -2c ute.
Og folk som kjører til treningsstudio for å gå på tredemølle, de må virkelig ha en skrue eller flere løs! Jeg kan kanskje tilgi dem når det er -20c, men jeg er ikke sikker. Det hendte at jeg kjørte til treningsstudio for å løfte vekter, men det var jo eneste måten jeg kunne komme meg dit på en hverdag. Distansene her er jo vanvittig lange og det finnes ikke buss eller tog.

Og dette jaget med å skulle dra til Langtvekkistan for å handle fordi det er billigere der, det virker bare som altfor mye strev for meg!
Kanskje jeg kan påstå at latskap er miljøvennlig?

 

Legg inn en kommentar

<< Home