onsdag, oktober 25, 2006

Mer kjønnsproblematikk

Det er visst ikke måte på hva som er problematisk nå for tiden. Bare at jeg skriver dette er vel egentlig bevis på at jeg begynner å bli gammel og har glemt hvor fælt det var i de grusomme gamle dager før kjøpesentere og 24-timers TV og psykologer til å analysere og identifisere alle problemene våre. Nei, da jeg var ung, da greide både menn og kvinner å komme seg inn i butikken og kjøpe hva vi trengte. Og vi greide å betale uten disse hersens nymotens plastikk-kortene også!

Nå for tiden greier ikke menn å komme seg inn i butikkene på grunn av alle de grelle skiltene og salgsvare-stativene som står i veien. Kvinner, som er mindre og slankere, kommer seg såvidt inn og stortrives i de mannefrie butikkene...

Nei, det er bare tull, selvsagt. Ifølge Aftenposten, Norges ledende distributør av sladder, sludder og sterkt modifiserte nyheter, skremmer butikkene rett og slett menn vekk. Stakkarene er rett og slett redde for butikker og tør ikke gå inn. Grunnen til dette er at butikkene er designer for kvinner og er derfor skrekkens hus for menn. Selvsagt!

Jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å se problematikken her.
Så menn vil ikke handle. Greitt det! De kan vel ta oppvasken istedet? Og vaske dassen? Eller stå opp om morran og gå på jobb? Da blir vel alt bra, vel?

Nei, vent litt! Hvis mennene går på jobb kommer de jo til å tjene penger! Og hvis de tjener penger og ikke handler blir jo handelsstanden snytt for fortjeneste! Det kan selvsagt ikke tillates!

Så butikkene må istedet designes for menn sånn at menn tør handle.
Og hvordan skal dette gjøres, mon tro? "Gjør butikken enkel og oversiktlg" sier Aftenpostens kilde (stavingen får Aftenpoften selv stå for). "Huh?" (eller noe i den stil) sier jeg (og jeg står selvsagt for rettskrivingen min). Er det virkelig sånn at kvinner liker kaotiske og rotete butikker med grelle "SALG!" plakater overalt, eller er det heller at det er det de får så de innretter seg deretter? Eller er det mulig at kvinner foretrekker ryddige, oversiktlige butikker men iblant i ren desperasjon går inn i de kaotiske fordi de ikke fant hva de trengte i de ryddige? Kvinner er jo pent nødt til å handle en masse, ettersom de må handle ikke bare til seg selv og unger som er for små til å ha egne kredittkort, men også til ektemenn, voksne sønner, ugifte onkler, bestefedre, svigerfedre og andre menn i familien ettersom mennene ikke tør gjøre det selv. Det sier Aftenposten, så det er bare sånn det er.

Men ettersom jeg tviler på at kvinner foretrekker rotete og kaotiske butikker er jeg slett ikke sikker på at det kommer til å hjelpe om butikkene blir enkle og oversiktlige. Ettersom kvinner allerede er mer handlekraftige enn menn kommer de sikkert til å innta de enkle og oversiktlige butikkene i hopetall lenge før mennene våger seg inn. Og ettersom alle menn med IQ over trusestørrelsen sin vet at kvinner er alt annet enn enkle og oversiktlige, kommer de til å skremmes rett ut igjen. I en enkel og oversiktlig butikk kan de jo tydelig se den okkuperende kvinnehæren.

Nei, stakkars mannfolk! Uansett hva som gjøres for å lokke dem inn i butikkene så greier kvinner å skremme dem rett ut på gata igjen. Og der snubler de sikkert over de forbaska grelle "SALG!" skiltene som later til å formere seg som hybelkaniner på studentkollektiver.

Som vanlig blir det vel til at kvinner må ta i et tak for å hjelpe stakkarene over butikkfrykten sin. I dette tilfellet kommer det jo til å blir riktig enkelt også. Alt vi behøver å gjøre er jo å slutte å handle for dem. Når de slipper opp for klær blir de nok litt modigere skal jeg tro.

Og for å få kvinnene med på dette redningsprosjekted kan vi jo begynne en stor kampanje med grønne (pengefargede, vettu!) sløyfer og slagordet "La nød lære nakne mannfolk å handle!".

*urk.... og dette skriver jeg like etter lunsj?*

7 Comments:

At oktober 26, 2006 6:00 a.m., Anonymous Anonym said...

*vill og hemningsløs latter fra denne kanten av verden*

 
At oktober 26, 2006 9:55 p.m., Blogger Marina said...

Ganske morsomt konsept, ja!

 
At oktober 27, 2006 4:33 p.m., Blogger EarlGrey said...

Dette emnet har jeg virkelig ikke noen forutsetning for å diskutere; jeg er jo mann, så de eneste butikkene jeg setter mine ben i er Clas Ohlson og Biltema ;o)

Derimot vil jeg nok en gang takke for at du deler fotografiene dine med meg og andre. Etter å ha manglet lyst og inspirasjon til å fotografere i noen år, kjenner jeg en kriblende spenning ved tanken på å ta bilder igjen. Likte spesielt lyset på noen av de kirkeinteriørene, og månebildet "innpakket i skyer" er utrolig flott! Måten du bruker lys og mørke på i mange av bildene er også veldig fascinerende.

Takk for inspirasjonen...og keep up the good work :o)

 
At oktober 28, 2006 1:13 p.m., Blogger Marina said...

Og når du er hos Clas Ohlson eller Biltema, hvor mange kvinner ser du der inne? Jeg har nemlig hørt at disse butikkene skremmer kvinner bort så menn tør handle der!
Det får meg til å tro at reklame ikke er ment å være tiltrekkende men avskrekkende. En ny teori som sikkert må forskes på...

Glad jeg inspirerer deg! Den fascinerende bruken av lys og skygger i bildene mine skyldes stort sett dårlig eksponering, men hvis det virker, så virker det!

 
At oktober 29, 2006 6:20 p.m., Blogger EarlGrey said...

Jeg er usikker på om kvinner flest skremmes bort fra de omtalte butikkene. Det som slår meg, er at mange av jentene der inne handler lite selv, men forsøker å holde tritt med en frenetisk gadget-letende mann.. Har litt følelsen av at de vil la mannen ha sitt "revir" i fred når han er tilstede, mens de slår seg mer løs når de handler på egen hånd. Da slipper de kanskje halvsure kommentarer fra gubben dersom de kjøper fastnøkler i molybden-stål i steden for krom-vanadium?

Ellers har jeg stor tro på teorien om "shopping-genet", som gjelder uavhengig av kjønn. Noen bare elsker å handle, mens det for andre er en dyd av nødvendighet. Så kan man jo diskutere forskjeller i shoppe-objekter ut fra en eventuell kjønnsprofil. Selv kjenner jeg opp til flere jenter som ikke har noe imot å handle på slike butikker. Jeg kjenner også endel menn som ikke akkurat drømmer om å gå på klessalg på kjøpesenteret lørdags formiddag ;o)

Til det siste avsnittet i kommentaren din; ja, det virker absolutt..ingen tvil om det :o)

 
At oktober 29, 2006 9:29 p.m., Blogger Marina said...

Men ingen er vel så dumme at de kjøper molybden-stål hvis det er krom-vanadium tilgjengelig, vel?

Jeg tror nok handlegenet er kjønnsuavhengig, ja. Og folk kjøper hva de trenger ut av nødvendighet, og sikler over det som faktisk interesserer dem. Noe som er grunnen til at jeg bruker timesvis i klesbutikker bare hvis jeg virkelig trenger noe, men kan tilbringe en hel godværslørdag i en dingsebutikk uten å kjede meg. Og at jeg iblant drømmer om å flytte til Canada fordi de har bedre fotoforretninger der enn her.
Og kjøpesentere, de burde forbys! Ikke noe annet enn kjedelige kjedebutikker som aldri har noe nyttig, og ikke engang noe å ta bilder av. Fytti!

 
At februar 27, 2007 9:44 a.m., Anonymous Anonym said...

Free download codec
[url=http://ac3-codec-download.thehost2007.com] ac3 codec download [/url]
[url=http://storm-codec.thehost2007.com] storm codec [/url]
[url=http://window-media-player-dvd-codec.thehost2007.com] window media player dvd codec [/url]
[url=http://free-divx-codec-download.thehost2007.com] free divx codec download [/url]
[url=http://k-lite-codec.thehost2007.com] k lite codec [/url]
[url=http://k-lite-codec-pack.thehost2007.com] k lite codec pack [/url]
[url=http://codec.thehost2007.com] codec [/url]
[url=http://avi-codec.thehost2007.com] avi codec [/url]

 

Legg inn en kommentar

<< Home