søndag, oktober 01, 2006

Må jeg flytte ut av teltet?

Jeg har lenge trodd at jeg vet en god del om digital fotografi. Jeg har hatt og brukt digitale kameraer I flere år og tatt tusenvis av digitale fotografier som jeg har brukt for diverse formål fra å publisere på nettet til å slette dem i hui og hast så ingen ser. Det er få steder jeg går uten at minst et digitalt kamera følger med, og jeg kan vel regnes som mer eller mindre avhengig av Photoshop. Mange som kjenner meg vil gjerne ha min mening om ting som digitale kameraer og tilbehør, og det er tilogmed dem som spør meg om råd for hvordan en skal ta bilder av visse typer motiver, og under visse typer forhold. Med andre ord finnes det endel andre enn meg som tror jeg vet endel ting om dette.

Men tydeligvis vet jeg ikke nok. I det siste har flere mennesker greid å forvirre meg helt om dette temaet.
Det begynte med en dame som spurte meg om jeg visste om et bra sted å få digitale bilder fremkalt i Iowa City. Jeg gikk ut fra at hun egentlig mente film, og uansett er det bare en eneste fotosjappe i hele byen så jeg bare sendte henne til University Camera og håpet på at de kunne hjelpe henne.
Så begynte en fyr på jobben å snakke om å få de digitale bildene han tok da familien var på ferie fremkalt. Enkelte folk jeg jobber sammen med er litt treige når det gjelder ting de ikke har en universitetsgrad i, så jeg tok det ikke så tungt.
Så så jeg en reklame for fremkalling av digitale bilder. Det fikk meg til å stusse litt, men det reklameres jo så mye for alt mellom himmel og jord og en god del til, så det var vel egentlig ikke noe å ta så tungt.
Så begynte en annen fyr jeg kjenner å snakke om å fremkalle digitale bilder, og denne gangen visste jeg ikke hva jeg skulle tro.

Kameraet mitt arkiverer nemlig bildene fiks ferdige på et minnekort, og så er det bare å laste dem ned til datamaskinen og så er de bare der og en kan gjøre som en vil med dem. Ingen mellomledd trengs, med mindre USB-kabelen teller. Ingen fremkalling påkrevd. Jeg kan ikke engang tenke meg hvordan en skal fremkalle digitale bilder, ettersom jeg aldri har sett uferdige digitale bilder. Det hele forvirrer meg og jeg begynner å lure på om det er noe som har gått over hodet på meg her. Jeg begynner å føle meg dum hver gang jeg ser den irriterende fremkallings-reklamen.
Og når jeg skal kjøpe nytt kamera neste gang kommer jeg til å sjekke riktig nøye at det nye tar samme sort bilder som det gamle. Gratis digital fotografering har gitt meg en 100+ bilder per dag foto-vane, og det kommer til å bli utrolig dyrt hvis det må fremkalling til!

11 Comments:

At oktober 01, 2006 8:40 p.m., Anonymous Anonym said...

det er vel bare det at dem vil ha de beste av dem på papir, og dele dem f.eks, med besteforeldre osv.

 
At oktober 02, 2006 5:29 a.m., Anonymous Anonym said...

Eller som mamma som har *mistet* kabelen til kameraet og ikke kjøper nytt. Hun leverer minnekortet til butikken og venter noen uker (!) på å få bildene nettopp fremkalt...!

Jeg på min side er ekstatisk over mitt nye kamera og tok masse bilder i helgen. Må desverre vente litt med å drasse det rundt over alt til jeg får meg en hardcase boks eller noe til å ha det i. Fulgte ikke med noe å ha kameraet i og jeg er redd for at det kan bli både most og skrapet opp uten solid beskyttelse.

Ellers får jeg *gjerne* link til hvordan jeg skal ordne sånn visning av flickr som du har. Det er nemlig sånn jeg ønsker meg (selv om den jeg endte opp med så lenge er helt ok). Blir superglad hvis du finner det! :oD

 
At oktober 02, 2006 9:18 a.m., Blogger Marina said...

Anonymous: Tja, printing er vel ikke akkurat fremkalling, men kanskje det tross alt er det folk mener? Å kjøpe papirkopier av digitalbildene sine? Selv synes jeg digitalbilder er utmerkede fordi de er så enkle å oppbevare og ikke samler støv, men andre kan jo ha andre oppfatninger.

Delirium: Jeg mister kabelen til kameraet mitt hele tiden også, men jeg har så mange at det spiller ingen rolle. Jeg er skråsikker på at USB-kabler formerer seg i skuffene mine!
Jeg skulle tro at en Leica tåler endel, men ettersom det er svart er det mulig det kan skrapes opp lett? Jeg har en liten Canon som jeg stikker i lommer, håndvesker, ryggsekken, og nesten hva som helst og tar med hvor som helst. Solid beskyttelse har jeg aldri tenkt på, men jeg putter den i en pose jeg fikk med et par Oakley solbriller. Akkurat riktig størrelse og den beskytter kameraet fra støv og skraper. Noe lignende kan jo virke for Leicaen? Jeg tror de fleste fotobutikkene har et stort utvalg av bager og bokser for kameraer, men de er jo ikke alltid like stilige da!
Min Nikon får bare finne seg i hva som helst, men det er et nokså tøft kamera og grunnen til at jeg "trenger" et nytt er at jeg fikk bruke en kamerats D200 en tid siden...

 
At oktober 02, 2006 9:19 a.m., Blogger Marina said...

Å ja, jeg skal se om jeg kan finne den linken på Flickr og sende den til deg i kveld. Jobben lar meg ikke ha adgang til Flickr.

 
At oktober 03, 2006 12:07 p.m., Anonymous Anonym said...

Hehe, alltid like moro med forskjell på denotasjoner og konnotasjoner!

 
At oktober 04, 2006 1:20 p.m., Anonymous Anonym said...

my lord! bor du i iowa? *envy envy* også i iowa city også? jeg bodde like ved i litt over et år!! mellom alle maisåkrene er det paradis på jord!!

 
At oktober 04, 2006 3:19 p.m., Blogger Marina said...

Mia: Ja, haha!
cake: La gå Iowa City er paradis sammenlignet med maisåkrene, men sammenlignet med den virkelige verden er det litt over gjennomsnitts trøtt, da.

 
At oktober 06, 2006 3:36 a.m., Anonymous Anonym said...

tror nok dem mener papirkopier ja.

'etablerte' folk liker visstnok å ha bilder på veggen, på kontoret, i lommeboka, osv.

 
At oktober 06, 2006 10:49 a.m., Blogger Marina said...

Snålingene!

 
At oktober 06, 2006 4:05 p.m., Blogger EarlGrey said...

Som flere av de andre også sier her, så er det vel printing av digitale bilder på "fotopapir" i velkjente formater det dreier seg om.. Forsåvidt en teknikk som har vært kjent siden digitalfoto ble "oppfunnet".

Det som har forandret seg er vel at diverse fotokjeder har funnet ut at det kan være en fin måte å tjene litt penger på papirbilder igjen. Det hevdes jo også med stor styrke fra mange hold at digitale bilder som kun er lagret digitalt står i akutt fare for å forsvinne ved datakræsj/svakheter i digital backup som feks harddisker/CD-rom plater osv. Papirkopier som man lager på en vanlig skriver kan jo også være belemret med falming og annen kvalitetsforringelse over tid.

Mange har kanskje også vegret seg for å fotografere digitalt fordi det var en ny og "skummelt teknisk" måte å behandle bilder på. For dem er det kanskje fint å ta sine 24 eller 36 bilder, og så levere kameraet inn for å "fremkalle" bildene som vanlig?

Og så er det jo alltid hyggelig for tanter og onkler og svigermødre å ha diverse kontrafeier på veggen og i album da.. Det går nok aldri helt av moten ;o)

 
At oktober 06, 2006 4:59 p.m., Blogger Marina said...

Trøsteprinting for tradisjonalister, altså!
Det er kanskje bare meg som ikke helt forstår at ny teknologi er skremmende. Litt treig er jeg nok.

 

Legg inn en kommentar

<< Home