onsdag, september 06, 2006

Utrolig nyttig opplysning!

Jeg fløy til Chicago siste helg. Grunnen til at jeg fløy istedet for å kjøre er at å kjøre tar 4 timer hver vei og koster tilsammen rundtom $80 og så må jeg finne et sted å parkere i Chicago. Å fly kostet meg $99 og tar 3 timer hver vei og jeg behøver ikke bekymre meg for parkering. Jeg fløy United Airlines, som jeg betrakter som et upålitelig flyselskap. Hva det betyr er at jeg vet aldri på forhånd om flyet blir kansellert, forsinket eller om de mister bagasjen min. American Airlines, derimot, betrakter jeg som pålitelige. Hvis jeg er på passesjerlisten for et American Airline fly blir det alltid kansellert og jeg må sitte rundt og vente på neste, som er forsinket.

Men det virkelig storartede med United er at med bekreftelsen av billettbestillingen min fikk jeg en linke til denne fine nettsiden som har nøyaktig informasjon om hva jeg kan og ikke kan ta med meg på flyet, hva som kan bli med inn i kabinen, og hva som må sjekkes. Utrolig nyttig informasjon!

Ikke at det overrasker meg at jeg ikke kan ta håndgranater inn i kabinen, og det er selvsagt bra at damer som bruker denslags ikke må ta av seg sine gele-fylte BHer, men det plager meg litt at jeg ikke kan ta med en hammer eller et balltre ombord. Slike ting må jo være utrolig nyttige når en blir sittende ved siden av bråkete unger eller fylliker? Hvorfor skal vi ikke få lov til å gjøre flyturen fredeligere for alle?
Kanskje de mener jeg kan greie meg med en paraply, en seks-tommers skiftenøkkel, eller dælje utyskene i hodet med et videokamera eller true med å stikke ut øynene deres med broderisaksen eller neglefilen. Alle de tingene er jo lovlige.

En ting som får meg til å lure litt er sigar-kuttere og fyrstikker. Hva i allverden skal en med slikt nå som det ikke er lov til å røyke på flyene?

Shampoo, balsam, og boblebad er derimot ting en ikke har noen som helst bruk for på et fly. En kan jo knapt vaske hendene i de elendige små vaskene, så å vaske håret, eller tilogmed ta et bad, kan en bare glemme. Det lille en kan få tak i av vann kan en heller fylle i vannpistolen. Så lenge den ikke ser ut som et ekte våpen, er lekevåpen nemlig helt greitt.

Og selv om jeg ikke får lov til å ta dem med inn i kabinen, lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg noen "brass knuckles" (aner ikke om det finnes noe norsk navn for disse) for å ha i bagasjen min. Det kan bli interessant, for de er nemlig ulovlige i nesten alle stater.

Men den saken som virkelig tar kaka er vel "personal lubricants". Vi snakker altså om glidemiddel her. Jeg prøver veldig hardt å ikke tenke på hva folk trenger det til på fly. Virkelig. Jeg prøver. Veldig. Hardt.
Men er det ikke i grunnen ganske hyggelig av TSA at de tenker litt på folk som absolutt skal ha seg på flydassen også?

2 Comments:

At september 10, 2006 5:22 a.m., Blogger Nissemann said...

"brass knuckles" blir vel slåsshanske på norsk? Kjekk liste forresten. McGyver kunne gjort mye ugang på et fly med en gele-fylt BH, glidemiddel og et balltre...

 
At september 10, 2006 6:14 p.m., Blogger Marina said...

Når jeg hører om slåsshansker, tenker jeg helst boksehansker og slikt, men du har vel rett. Ikke hyggelige saker uansett.
Og ja, McGyver kunne nok fått til litt av hvert med de tillatte greiene. Det kunne forsåvidt jeg og, men aldri i verden om jeg tar på noe så ekkelt som en gelefylt BH.

Hørte forresten at hvis en vil ta med eksplosiver på fly i USA, så er det bare å holde seg til de nitro-baserte og ingen legger merke til noe. På grunn av at nitroglyserin brukes til så mye, som for eksempel hjertemedisin, er maskinene som skal finne denslags justert ned så de knapt ville reagert på en koffert full av TNT. Men det kommer jeg ikke til å prøve. Jeg må jo ha plass for tannkremen og shampoen min også, og TNT er så forbaska dyrt.

 

Legg inn en kommentar

<< Home