tirsdag, august 15, 2006

Midlertidig stengt på grunn av sykdom i familien

Det er krise her i gården for tiden. iPoden min er syk. Den lider av et alvorlig tilfelle av batteri-feber.

Det verste er vel at det er helt og holdent min egen feil. Noen uker siden oppdaget jeg nemlig en sånn iPod-lader som kan plugges inn i bilen. Jeg visste egentlig at disse ikke er helt pålitelige, men jeg kjøpte en allikevel. Og noen dager siden oppdaget jeg at den stakkars iPoden var glovarm etter kanskje 20 minutter i bilen.

Først tenkte jeg at det var vel bare fordi det er så varmt. Men da jeg noen timer senere slo den på mens jeg satt ved skrivebordet på jobb, gjentok det hele seg. Etter omtrent ti minutter var den glovarm, og litt etter begynte den å fuske. Det kunne ikke lenger være noen tvil om at stakkaren var alvorlig syk.

Først prøvde jeg å "kondisjonere" batteriet ved å få det til å gå tomt og så lade det helt opp med den ordentlige laderen. Det er vanskeligere enn en kan tro med en iPod som bare kan spille i fem minutter av gangen.
Når batteriet i telefonen min får problemer, spiller jeg vanligvis Tetris til det dør, så jeg tenkte jeg kunne prøve spillene som kommer med iPoden. Uheldigvis har den ikke noen særlig spennende spill, og batteriet dør ikke akkurat etter 90 minutters bruk som telefonbatteriet. Dessuten virker denslags kondisjonering bare for batterier som ikke vil lades helt opp eller ikke holder etter lading, så jeg gav opp og innså at en operasjon ville nok bli nødvendig.

Så fredag bestilte jeg nytt batteri, og i dag fikk jeg det endelig. Det er nå det virkelige problemet blir så alt for tydelig. Det nye batteriet må jo innstalleres, og Apple gjorde ikke akkurat det enkelt da de designet dingsen. Det vil si, rent teknisk er det utrolig enkelt, og det er jo ikke akkurat som om jeg mangler tekniske ferdigheter, men det må innrømmes at det er dieselmekaniker jeg var, ikke dingsekirurg.

Bare det at jeg sitter her og skriver istedet for å fikse iPoden sier vel noe. Jeg gruer meg til å ta fatt på jobben. Hva om jeg dinger opp dingsen? Skraper den opp? Ikke at den er like blank som da den var ny, men det er jo så mange ting som kan gå galt...
Og det hele er min feil og iPoden fortjener en ny sjanse i livet og den beste behandling, og selv om jeg har aldri så mye erfaring med å ta datamaskiner og diverse andre dingser fra hverandre og sette dem sammen igjen, uten problemer, er dette noe helt annet. Så hvis noen leser dette, ønsk meg lykke til, og en eller annen dag i nørmeste framtid kommer jeg til å få opp motet og ta fatt på operasjonen.

6 Comments:

At august 16, 2006 5:18 a.m., Anonymous Anonym said...

:o) lykke til!

Jeg mistenker faktisk at i-dingsen din er i de aller beste hender!

 
At august 17, 2006 9:38 a.m., Blogger Marina said...

Takk!
Jeg har faktisk ikke fått gjort det enda, for jeg bestemte meg for å laste ned instruksjonsvideoen som er altfor stor for modemet mitt. Dermed må jeg komme meg til et sted som har bredbånd først.
Utrolig ergelig å bo så til de grader utenfor sivilasjonen at en ikke kan få bredbånd!

 
At august 17, 2006 4:53 p.m., Blogger Nissemann said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At august 17, 2006 4:54 p.m., Blogger Nissemann said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At august 17, 2006 4:55 p.m., Blogger Nissemann said...

Hvis du ikke har fikset problemet enda, så sjekk hva denne jenta gjorde med sin i-pod shuffle...

 
At august 26, 2006 7:02 p.m., Anonymous Anonym said...

Hvis du får det til, så si fra. Da sender jeg datterens iPod til deg når den trenger nytt batteri :-)

Det er sikkert ikke lenge til, batteriene er ikke så veldig bra. Skjermen er gåen også. Jeg er litt sur på Apple for at de lager lekre ting tenåringer bare må ha, men som ikke tåler tenåringer.

 

Legg inn en kommentar

<< Home