torsdag, august 24, 2006

Forskning er også nyheter

Jeg har sett endel i det siste om at aviser ikke dekker forskning godt nok, noe som kanskje kan skyldes at journalister er en av yrkesgruppene som holdt seg unna realfag og annen forskningsrelatert utdanning? Men de greier å fortelle oss at forskingens fremtid er i trøbbel fordi unge ikke velger realfag. Noe jeg, som en ikke-så-ung forhenværende realfagstudent forstår riktig godt. Ikke fordi det er så forbaska vrient, altså, men fordi realister verken får anerkjennelse, god inntekt eller spennende jobber i dagens samfunn ettersom det stort sett er laget av og for blåruss. Hva vi stakkarene får istedet er lange arbeidsdager og en masse svada fra folk som ikke engang kjenner til Ohms lov...

Men forskningens fremtid er sikret, den. Det har Grefsen barneskole sørget for. Der har de nemlig en hel klasse full av ordentlige forskere. Storartet det, men hva som får meg til å lure er at journalisten bare traff hyggelige og veloppdragne barn. Hva gjør de med de andre da? Stenger dem inn i bøttekottet når noen kommer på besøk? Høres ut som noe som bør etterforskes!

Videre fortller nyere forskning oss at vi som er gamle nok til at skoleveien vår i barndommen var oppoverbakke begge veiene kan være glade for at vi ikke er elefanter. De vil absolutt ikke gå opp bakker. Det er vel grunnen til at elefantene aldri lærte å lese og skrive, og at det er så få av dem på Vestlandet?

Forskning om hva slags kvinner menn vil ha er jo populært for tiden. Nå er det vitenskapelig bevist at sultne menn foretrekker feite kvinner? Jeg har lenge hatt en mistanke om at menn ser etter matnyttige kvinner, men at de går så langt visste jeg ikke. Jaja, sultne mannfolk utgjør neppe noen stor fare for undertegnede, som har en BMI på 18. Bare for informasjon, altså.

Sultne menns preferanser blir enda mer tvilsomme nr en tar i betraktning at fedme og sinnslidelser muligens er beslektet. Kanskje er det virkelig gale kvinner de sultne mennene er etter? Interessant mulighet fra et evolusjonssynspunkt!
Og hvis valget er mellom schizofreni og fedme, da er vel ikke noen ekstra kilo virkelig så ille?

Uansett, det er nå mer eller mindre bevist at både rødvin og hvitvin er sunt. Hvor lenge blir det til forskere oppdager øl og sprit?

4 Comments:

At august 25, 2006 6:13 p.m., Blogger lotten said...

Haha, jeg har tydeligvis ikke funnet meg noen sulten mann jeg heller. Men jeg får ikke helt dette til å stemme med forskningen på sammenhengen mellom fedme og sinnslidelser, siden mye kan tyde på at han liker halvgale kvinner!:D

PS: Nå kan du fange IPen min i tilfelle jeg er "up to no good"!

 
At august 26, 2006 12:15 a.m., Blogger Marina said...

Tror jeg allerede har den på "lager"...
At jeg er paranoid betyr som kjent ikke at ingen er ute etter meg!

 
At august 30, 2006 6:03 a.m., Blogger EarlGrey said...

Jeg tilhører dem som tror verden ville blitt et bedre sted å være for oss alle hvis også "blåruss" hadde kjennskap til Ohms lov..

Dessuten er jeg enig med deg i at den manglende rekrutteringen til realfagene verken skyldes at ungdom er ignorante eller at studiene er "vanskelige", men rett og slett fordi de ser hvem som skummer fløten i dagens arbeidsmarked. Ungdom flest er smarte - hvorfor ta 4-5 års ekstra utdannelse, hvis man kan tjene mer på å hoppe rett inn i en jobb som eiendomsmegler lizzom..? Da slipper man jo et stort studielån også..

Konklusjon: Forskning og ingeniørfag må oppgraderes både hva gjelder status og lønnsforhold. Men kommer det til å skje? Tjaaa..vi kan vel ikke klippe håret på hverandre til evig tid kanskje? Så håpet er der :o)

 
At august 30, 2006 12:00 p.m., Blogger Marina said...

Ja, så lenge det er liv er det håp, sies det også!
Og når alle forskerne og ingeniørene og andre med kjennskap til algebra gir opp og tar seg jobb som trailersjåfører eller forsikringsselgere fordi det er eneste måten de kan brødfø ungene på, og blårussene har drevet eiendomsprisene opp så høyt at ingen har råd til å kjøpe, så ingen har plass til flere ting i hjemmene sine og de kan ikke kjøpe større og det har ingen hensikt å oppgradere fordi ingenting nytt blir utviklet og dessuten har ingen penger til overs etter at de har betalt huslånet, da går vel hele showet i stå?
Kanskje da kan noen som kjenner til Ohms lov, og kanskje tilogmed forstår termodynamikkens lover, få litt å si?

 

Legg inn en kommentar

<< Home