onsdag, juni 28, 2006

Tjuvaktige nordmenn?

Det tror iallefall Nokia og MTV.

Men de glemmer en ting. Det finnes mye musikk en kan laste ned gratis uten å bryte noen lover. For eksempel finnes det mange som eksperimenterer med musikk og artister uten platekontrakt som legger ut musikk på nett og nesten ber folk om å laste den ned. Jeg leter ikke engang etter disse og jeg finner minst en i måneden.

Dette er selvsagt ikke liste-musikk, og det meste kan heller ikke klassifiseres som "pop" eller "rock". Endel er ikke helt bra, og endel er ikke helt profft innspilt. Det hender jeg laster ned musikk men ikke beholder den fordi jeg ikke synes den er bra.
Men det hender også at jeg finner musikk som er så bra at jeg gjerne hadde betalt for den.

Så hvis jeg ble spurt om jeg betaler for musikken jeg laster ned, måtte jeg nok si "både og". Jeg betaler kanskje for bare halvparten.
Men det jeg synes er viktig å få fram er at det betyr ikke at jeg stjeler.