fredag, juni 02, 2006

This sounds fishy...

Fiskene mine er litt irritert på meg for tiden. Jeg prioriterte nemlig å betale restskatten min istedet for å kjøpe nytt akvarium til dem. Denslags får selvsagt de små kaldblodige vesenene sure oppstøt av!

Det gamle akvariet mitt er omtrent 12 år gammelt, oppskrapt både her og der og silikonforseglingen i sidene holder på å gå i oppløsning etpar steder. Dessuten er det høyt og smalt, noe som gjør det vanskelig å gjøre rent, og hvis filteret begynner å tettes opp går oksygennivået i vannet fort ned fordi det er mye vann og liten overflate. Enkelte av de laveste plantene har også problemer med å få nok lys.

Så det gamle akvariet er mer eller mindre kondemnert, og når jeg får neste lønnssjekk skal det bli nytt, om det så betyr at jeg må leve på ris og bønner (klassisk jeg-har-ikke-råd-til-mat mat i USA) resten av måneden. Det nye blir bare litt større, men det er avlangt istedet for sekskantet, og ikke høyere enn at jeg kan nå bunnen uten å ta på dykkeutstyr. Mere lys til plantene, og mere plass og oksygen til fiskene. Da blir alt så mye bedre.

Kanskje. For selv om planen er at jeg skal kvitte meg med det gamle akvariet og ha bare ett og holde orden på ting, har jeg diverse ideer om å beholde det gamle også og heller hive ut noen møbler skulle det bli vanskelig å få plass til to akvarier i leiligheten min.

Grunnen til dette er at fiskene mine ikke er helt enige om hva som er perfekte forhold i akvariet. De søramerikanske ciklidene vil selvsagt ha det varmt, med rolig, dypt vann og masse planter. Krepsene vil heller ha det noe kaldere, med masse steiner og huler, og gjerne vann som beveger seg mye, og planter bryr de seg ikke mye om.

Så jeg går rundt med ideer om å lage en foss i det gamle akvariet, og ha masse steiner med huler mellom så krepsene kan ha mange steder å gjemme seg, og kanskje en trerot så de kan klatre ut av vannet uten å falle ut av akvariet. Jeg har tilogmed lurt på om det er mulig å få tak i en vannavkjøler for dem, ettersom de visstnok trives best i ganske kjølig vann.

Jaja. Det kan nevnes at jeg engang lovet meg selv at jeg aldri igjen skal ha leiligheten full av akvarier, men fisk er jo hyggelige og i det minste er jeg ikke allergisk mot dem...