fredag, juni 02, 2006

Even fishier!

Ikke før har jeg publisert et innlegg om hvilke forhold fiskene mine vil ha, så publiserer Aftenposten en artikkel om hva svenske dyreverninspektører synes om saken...

Nå vet ikke jeg hva slags kvalifikasjoner en må ha for å bli dyreverninspektør i Sverige, men det later til at kunnskaper om siamesiske kampfisker ikke er påkrevet. Faktisk vil jeg gjette at denne inspektøren har få kunnskaper om fisk i det hele tatt. Det samme ville jeg gjettet om hotelldirektøren, men han har vel helt tilfeldig greid å gi kampfisken sin levelige, om kanskje ikke ideelle forhold.

Ikke alle akvariefisk er skapt like, tilfeldigvis. Mens mine Pterophyllum scalare liker vann som er varmt, rolig og relativt dypt med lav pH og saltinnhold, og krepser helst vil ha kjølig, oksygenrikt vann og trenger litt jod i vannet, vil siamesiske kampfisker helst ha grunt vann som er rolig og relativt varmt. Bortsett fra det bryr de seg ikke mye om vannkvalitet, men de liker flytende planter. I Thailand holder de visstnok til i vanningsgrøftene til risåkere, altså grunne, gjørmete grøfter. Oksygen i vannet spiller ingen rolle, ettersom de puster ved hjelp av noe som kalles "labyrinten", en slags primitiv lunge i hodet deres. Særlig hannene vil helst ikke ha selskap.

Min erfaring, etter å ha eid omtrent et dusin voksne kampfisker og flere tusen av deres avkom, er at de trives best i vann som er fra 5 til 10 cm dypt og vil ha plass til å svømme kanskje fem ganger sin egen lengde. Grunne "gullfiskboller" på et par liter passer dem godt. I urolig vann blir de fort slitne av å alltid måtte streve for å holde seg ved vannoverflaten så de liker ikke filtere, og i akvarier med mye plass eller dypt vann blir de nervøse. Jeg har hatt etpar av dem i akvariet mitt, men de trivdes ikke. Den første døde, den andre ble syk men frisknet til etter at jeg tok ham ut og puttet ham i en salatbolle. Med vann i, selvsagt, ikke salat!

Så jeg ville gjettet at Sten har det ganske bra. "Akvariet" hans er kanskje litt høyere og smalere enn hva som er ideelt, men det ser rent ut og han har friske planter å svømme blant. Men hvis resepsjonen er åpen døgnet rundt kan han få søvnproblemer, for fisk kan ikke lukke øynene, og i motsetning til folk fra Nordkalotten greier de ikke sove hvis det er lyst!

2 Comments:

At juni 09, 2006 9:30 a.m., Anonymous Anonym said...

Enig med du! Min betta mistrivdes grassalt i akvariet, men lever nå glad og lykkelig i en halvfull gullfiskbolle uten filter hos en bekjent av meg.

Nå har jeg en våt drøm om å sette opp en swamp/pound i min lille 63-liter, og jeg håper et halvfullt kar uten filter vil passe en betta. Jeg anslår den vil få ca 15 liter å boltre seg i, med en vannstand på 10-15 cm..
Vi får se!

 
At juni 09, 2006 12:38 p.m., Blogger Marina said...

Ja, det høres omtrent riktig ut. Prøv å gi den noen små flytende planter også, det liker de godt.

 

Legg inn en kommentar

<< Home