onsdag, april 05, 2006

Tittelen har det

Ikke at jeg helt vet hva overskriften virkelig betyr, men tittel er altså viktig. En er mye mer viktig hvis en er "Chief Executive Officer" enn om en bare er "Chief". Og det er bedre å være rengjøringsassistent enn vaskekone. "Rengjøringsassistent" er et lengre ord, akkurat som "Chief Executive Officer" er lengre enn "Chief". Det er nemlig bra å ha lang tittel, og hvis den er på engelsk og kan forkortes er det enda bedre.

En av tremenningene mine er gift med en kvinne som pleide å være rengjøringsassistent på den lokale skolen. Ettersom det ikke er mange jobber i den lille bygda i Indre Enfold der de bor, var hun ganske fornøyd med det til en slektning med finere utdannelse og bosted et eller annet sted vest for Akerselva ble forfremmet til manager med et eller annet u-uttalelig foran. Så dama sørget for at hun ble forfremmet også. Til Floor Beautification Manager. Lønnsøkning førte det også til. Dama hun jobber sammen med er mer den tekniske sorten, så hun er nå Dust Removal Technician. Ved neste forfremmelse blir hun vel Dust Removal Manager, går jeg ut fra. Dama til tremenningen min skal da få en enda finere tittel, som kan forkortes.

Så lenge skolen fortsatt blir ren spiller det vel egentlig ingen rolle for noen andre?

Grunnen til at jeg plutselig er blitt så opptatt av titler var at noen dager siden ble jeg spurt hva som var tittelen til en av sjefene i firmaet der jeg jobber. Jeg måtte bare si riktig bråkjekt at "I'll get back to you with that!", som er en fin måte å si "Jeg har ikke peiling".

Jeg er nemlig helt idiot når det gjelder titler. Jeg er tilogmed litt usikker på tittelen på favorittboken min! Faktisk har jeg ikke engang en favorittbok...
Men det har selvsagt lite med yrkestitler å gjøre. Jeg vet da iallefall hva yrkestittelen min er. Riktignok var jeg litt usikker på det og til firmaet utstyrte meg med noen kjekke visittkort som tilogmed minner meg om hva telefonnummeret mitt er! Der står det at jeg er "Software Engineer". Ifølge Aftenposten er det bra å være ingeniør, så det er vel utmerket.

Problemet er at det er mangel på ingeniører fordi ingen vil være/bli ingeniører. Ingen vet vel bedre hvorfor enn oss som som allerede er. Ingen setter pris på ingeniører, vi må jobbe lange dager for dårlig lønn i såkalte åpne kontorlandskaper istedetfor et fint kontor på hjørnet, vi blir forbigått når alt fra frynsegoder til bonuser deles ut, og når vi har arbeidet og slitt i årevis og et prosjekt er ferdig, klapper sjefene hverandre på skulderen og snakker om for en utmerket jobb de har utført. Så drar de til Las Vegas på heisatur for å feire.

Ingeniørene har i mellomtiden begynt å jobbe på neste prosjekt...
Så det er vel klart at den tittelen må jeg bli kvitt hvis jeg skal komme meg noe sted her i verden. Aftenposten er behjelpelig der og. De forteller nemlig til stadighet at det er designer alle vil bli. Designer må vel derfor være en fin tittel?

Og jeg er dritheldig der. I beskrivelsen av jobben min står det nemlig at den består av "to design software...". Så design er altså hva jeg gjør! Da er det vel greitt at jeg forandrer tittelen min fra "Software Engineer" og kvitter meg med assosiasjonene til noe ingen liker, til "Software designer", som høres utrolig mye kulere ut, og gjør det klart at jeg er utrolig kul og "up to date" til tross for at jeg tok matematikk både på videregående og universitetet.

Nå gjenstår bare å få firmaet til å trykke nye kort, og så trenger jeg så absolutt en flatskjerm...

3 Comments:

At april 07, 2006 6:23 a.m., Anonymous Anonym said...

hmmm - Software designer høres jo passe innovativt ut; og innovativt er jo også et ord som man kan bruke for å skaffe seg bedre betalt jobb...

 
At april 07, 2006 9:39 p.m., Blogger Marina said...

Skal huske på det når jeg oppdaterer CVen neste gang!

 
At april 18, 2006 4:04 a.m., Anonymous Anonym said...

og hadde ikke tittelen vært beskyttet, kunne du fått mye penger og status ved å påstå at du er langt fra militær...

KEE

 

Legg inn en kommentar

<< Home