lørdag, april 29, 2006

Krise? Ikke her i gården!

Det er litt morsomt å lese hvordan norske media fremstiller den nyeste "bensinkrisen" i USA. De får faktisk amerikanerne til å virke mer patetiske enn de er. Nå skal jeg ikke engang foreslå at det er noen mangel på patetiske idioter her borte; det ville vært helt feil! Men at folk går mann av huse og selger TVen for å kjøpe bensin blir jo litt drøyt.

Jeg vil heller ikke påstå at det ikke er vanskelig for mange fattige her borte når bensinprisene dobles på et år. Mange har ikke råd til å kjøpe noe annet enn en gammel bil, og det betyr stort sett en som er dyr i drift. Hvis en i tillegg må kjøre langt for å komme seg på jobb, og timelønnen ikke betaler for så mye som to gallon bensin, da er det klart at det blir smalhans.

Men de mest høyrøstede syterne har ikke noe virkelig problem. Folk som kjøper en diger bensinsluker til $50,000 har også råd til å fylle opp tanken, selv om det kan koste dem bortimot $100 hver gang. De syter bare fordi de er vant til billig bensin og mener de har rett til billig bensin, og fordi alle mennesker trenger noe å syte om. Sånn virker det iallefall. Hvis de påstår at de kommer til å bli nødt til å selge ungene for å få råd til bensin overdriver de stort. Eller de prøver å skremme ungene.

Selv flirer jeg bare når jeg hører denne sytingen. Full tank koster meg omtrent $25, og det holder gjerne hele uka. De andre prisøkningene jeg har hørt om har jeg ikke sett noe til. Andre jeg kjenner er mer og mindre i samme situasjon. Enkelte har nok biler som er dyrere i drift enn min, men de behøver jo ikke kjøre så mye, og de innser at bensinen her fremdeles er ganske rimelig.

Jeg må kanskje innrømme at folk jeg kjenner er litt bedre utdannet enn folk flest, og har derfor gjerne et mer nyansert syn på ting i tillegg til inntekt en kan leve av. Dessuten har iallefall dem jeg kjenner fra jobben en annen tanke i bakhodet; økte bensinpriser gjør tog mer attraktiv transporasjon. Det betyr mer å gjøre og en lys framtid for alle i tog-relaterte industrier. Aldri så ille at det ikke er bra for noen, og så lenge "noen" er oss flirer vi hele veien til banken!

2 Comments:

At mai 06, 2006 12:41 p.m., Blogger saccarina said...

Jeg leste noe om at avgiftspolitikken i USA fikk mange til å kjøpe seg store SUV-er, ettersom de sparte penger på det.

Nå er det kanskje ikke så mye å spare likevel?

 
At mai 08, 2006 10:24 a.m., Blogger Marina said...

Joda, for de veldig rike så. De kan trekke kostnadene til veldig store biler (over 6 tonn) fra skatten så bilen blir så godt som gratis.
Men de aller fleste amerikanerne tjener ikke nok til at de kan gjøre det, men de kjøpte digre kjøretøyer likevel fordi det gir høy status.
Nå begynner dette å blir litt vel dyrt for enkelte, men det er ikke riktig at det er krise for veldig mange enda.

 

Legg inn en kommentar

<< Home